مصرف آب

 

 

روزانه مقدار کافی آب سالم مصرف کنید زیرا یکی از مهمترین و ضروری ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن آب است. آب از طرق مختلف به بدن می رسد

آب آشامیدنی
انواع نوشیدنی ها
آب موجود در غذاها
میوه ها و سبزی ها

باید توجه نمود نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای جایگزین خوبی برای آب نمی باشند زیرا
مضر بوده و باعث دفع آب بدن نیز می شوند.

شما به روش های زیر می توانید مقدار کافی و مورد نیاز بدن برسانید:

– تا حد امکان به جای هر نوشیدنی دیگر آب سالم و پاکیزه بنوشید.
– روزانه به مقدار کافی یعنی ۸ – ۶ لیوان آب بنوشید.
– اگر آب آشامیدنی پاکیزه در دسترس نیست، آب بسته بندی شده یا آب معدنی تهیه کنید.
– برای نوشیدن آب، از پاکیزه و سالم بودن آن ، مطمئن شوید
– خطرات کم آبی بدن بسیار جدی است و می تواند باعث ایجاد یبوست، اختلالات عصبی، دردهای مفصلی و حتی مرگ شود.

بسیاری از ما حواسمان نیست که با کم خوردن آب چه مشکلاتی‌ را به بدنمان تحمیل می‌کنیم.
“افزایش انرژی بدن”
شما در بسیاری از مواقع بدون اینکه کاری انجام داده باشید احساس خستگی می کنید، علت این خستگی ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن می شود و کمبود آن باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول ها می شود. اگر بدن شما به اندازه کافی پر آب باشد، قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار کند.
“حفظ تناسب اندام”
اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و باعث می شود احساس سیر بودن به شما دست دهد. بنابراین سعی کنید به جای نوشیدن نوشیدنی های پر کالری، آب بنوشید. همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید بدن شما بایستی این آب را گرم کند، در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی ها به دست می آورد.
“کاهش استرس”
۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز، برای انجام فعالیت های خود با فشار و استرس مواجه می شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، یک بطری آب به همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.
“جلوگیری از گرفتگی عضلات”
نوشیدن آب باعث می شود که عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند و اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم از آنها راحت تر انجام شود. همچنین آب بعنوان یک روان کننده در مفصل ها عمل می کند. هنگامی که بدن شما آب کافی داشته باشد، می توانید با قدرت بیشتر و با مدت زمان بیشتری کارهای بدنی را انجام دهید.
“تغذیه پوست”
خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق تر می شوند. نوشیدن آب باعث چاق تر شدن سلول های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست می شود و پوست را از وجود ناخالصی ها پاک می کند و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می کند.
“بهبود کارکرد دستگاه گوارش”
آب نیز همانند فیبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می شود. آب باعث تسهیل حرکت محتویات دستگاه گوارش در طول مسیر آن می شود. همچنین جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول های آب انجام پذیر است. کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیه و مثانه با کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ های مجرای ادراری افزایش می یابد. آب باعث رقیق کردن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ های مجرای ادراری می شود. سنگ های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی توانند شکل بگیرند، بنابراین خطر ابتلا به این عارضه های دردناک کاهش می یابد.
“زمان های صحیح آب خوردن”
با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید.
دو لیوان آب (بعد از بیداری) به فعال کردن ارگان های داخلی کمک می کند.
یک لیوان آب ( ۳۰ دقیقه قبل از غذا ) به هضم راحت غذا کمک می کند.
یک لیوان آب (قبل از گرفتن حمام) به کاهش فشار خون کمک می کند.
یک لیوان آب قبل از خواب بخورید.

منبع – سایت دکتر ظهرابی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *